SALAM AKU DAN SEMUA UNTUK SEMUA

SALAM...tidak mengira usia..bangsa dan darjat..blog ini utk semua berdasarkan pengalaman apa yg dilihat..dilalui..disentuh..didapati..akan disuratkan di blog ini dan menyampaikan yang tersirat dan kongsi bersama.
-sekian-

Pages

Tuesday, July 24

karipap moreh

Setelah 4 hari berpuasa...malam tadi aku baru berpeluang utk memunaikan solat tarawikh dgn housemate.
Waaaaargh!aku sangat happy dan teruja. Ntahla..mungkin sebab nak buat sebelum ni keadaan kesihatan tak berapa mengizinkan. So bila malam tadi agak2 boleh control batok2 ala2 org kaya aku ni, aku pon pergi lah.
1st time datang ke surau bawah rumah tu.
Bak kata aku...Surau Urban...yelah..siap ada 2 bijik air cond...sejuuuuuuk.....huhuhu.
Setiap kali tarawikh...aku pasti akan teringat zaman sekolah rendah dulu.
Bila nampak budak2 kecik perempuan di belakang saf, aku terimbas kenangan dolu2 aku pergi tarawikh bersama2 AND THE GANG..huahuahua.
Kalau nak tau tujuan utama aku pergi dulu....sebab seronok kawan2 ada join pergi surau bawah kuaters dan makanan moreh.
Bila dah kawan2 ada...ha...solat entah ke mana dah.
Buat hingaq (buat bising) la kami kat belakang saf.
Sembahyang usik2 kawan...cucuk pinggang la...gelak la...garu2 la.
Kalau start solat tarawikh...sama gak...agak2 bosan behenti jap. Paling teruk pergi main kat luar surau. Dan main basikal. Pastu masuk sambung balik. dah nama budak2....
Yang pelik tu...tak ada makcik2 and pokcik2 sound kami.
Tapi sebelum pergi tu...mak aku selalu pesan...
"jgn nakal2..."
"jangan main2 sembahyang..."
"jangan buat bising..."
"duduk elok2...."
dan dalam hati aku berkata....eh,mana mak aku tau ni??
"...zira xbuat...depa yg kacau masa sembahyang...buat bising.zira gelak jer..."  oooops!
pada hal mak aku tak pernah pergi surau tu pon buat tarawikh (mak dulu kerja...dia penat.so abah jela yang pergi)
Sebenarnya mak aku tu berpesan...yelah dia tau perangai budak2 kan...tapi aku ni yg extra gelabah...dah buat salah....perasantan lah jadinya.sendiri kantoikan diri.hahahaha
Bila da masuk minggu kedua puasa....semangat nak tarawikh dlm diri aku da berkurang.
Tapi aku akan bersemangat bila aku dapat tahu jiran aku...yang bernama Mak Cik Yah yang buat moreh malam tu...hahahahaha...pergi sorang pun sanggup.
Tau x knp????
Semata2 nak makan makanan2 yang dia buat...sedap!!!!
Paling aku suka karipap dan bihun goreng. Pergh!sehingga menjilat jari.
(aku peminat kuih karipap yeee...)
Aku sanggup tunggu tarawikh yang panjang tu...semata2 nak mengadap moreh Mak Cik Yah.
Padahal...rumah aku pasti akan dapat juadah tukar2 kuih daripada Mak Cik Yah tu.
Apalah agaknye resepi rahsia makcik tu sampai aku sanggup sebegitu jadinya.
Bila Kenang balik aku akan tersengih2 sendiri.
Solat tak ikhlas...mentekedarah laju jer.hahahaha...
Skrg tak dah...xder rasa nak rembat moreh tu...
Yelah...buat 4 kali salam je....mana dapat moreh...yelah lagi pun da besar kot...
Kalau aku buat style mcm tu jugak...memang aku buat hal laaaaaa...

No comments:

Post a Comment